Uddannelse
Forskningsprojekter
Tidlig Psykiatri omfatter udvikling, implementering og evaluering af inspirationsvideoer i psykiatriske emner til bachelorstudiet i medicin ved Københavns Universitet.
Tidlig interesse for psykiatri blandt medicinstuderende er en af de stærkeste prædiktorer for, om man senere vælger psykiatri som speciale. Det er uheldigt når de lægestuderende på nuværende studieordning først undervises i psykiatri meget sent, nemlig på 5. år, altså sidste del af kandidaten.
Projektet har til formål at vække en tidlig interesse for psykiatri blandt medicinstuderende, med det langsigtede mål at styrke rekrutteringen af læger til feltet.
I Tidlig Psykiatri udvikler vi derfor korte undervisningsvideoer, hvor unge læger forklarer psykiatriske emner og viser, hvordan de bruger deres viden fra medicinstudiet i deres arbejde som læge. Vores håb er, at dette vil bidrage til større respekt, interesse og forståelse for den psykiatriske lægefaglighed.
Vi anvender online spørgeskemaer og kvalitative interviews til at måle de medicinstuderendes holdninger, interesse og erfaring med psykiatri samt deres oplevelse af videomaterialet.
I kan se videoerne og følge med i nye udgivelser på vores youtube profil: TidligPsykiatri - YouTube
Videoerne produceres i tæt samarbejde med faglige eksperter, medicinstuderende, yngre læger og Center for Online og Blended Learning, SUND.
Projektet er støttet af Lundbeck Fonden og Københavns Universitetshospitals Uddannelses Udviklingspulje.
Projektet og videoerne forventes desuden at blive en del af et Phd-projekt om de lægestuderendes første møde med psykiatri og deres forestillinger om psykiatri faglighed og lægearbejdet på psykiatriske afdelinger.
Kontakt Pernille Gundtoft Uhrenholt for yderligere information
Jeg arbejder på et forskningsprojekt der omhandler VideoVignet biblioteket der blev skabt i Psykiatrien Vest, Slagelse. VideoVignet biblioteket indeholder over 20 autentiske patientvideo optagelser der er skabt til læring, især objektiv psykisk vurdering der er et undersøgelsesredskab i psykiatrien.
Forskningsprojekt går ud på at undersøge hvorvidt autentiske patientvideoer gør medicinstuderende bedre til at udfører den objektive psykiske vurdering samt at undersøge hvorvidt denne form for læring gør en forskel. Dette gøres ved at inddele de studerende i to grupper, den ene der får adgang til et kursusrum med videovignetterne og den anden får adgang til et kursusrum uden videovignetterne. Der findes i begge kursusrum andet læringsmateriale. Disse kursus-rum findes på deres intranet for universitet.
De har adgang til kursusrummet i en begrænset tidsperiode. Hvorefter vi tester dem ud fra 3 videovignetter som ingen har haft adgang til før, hvor de skal udfylde en multiple choice test baseret på videoen.
Ud over multiple choice testen, indeholder dette projekt også analyse af deres brug af kursusrummene og deres evaluering af kursusrummet.
Kontakt Esben Blaabjerg Schäfer for yderligere information
Kontakt
Adresse
Psykiatrien Region Sjælland
Psykiatrisk Forskningsenhed
Bygning 3
Fælledvej 6, 4. sal
4200 Slagelse
Ring til os
Opdateret onsdag den 9. apr. 2025