Vi har inddelt vores indlæggelsesforløb i fem faser. Vi kalder dem hhv. ”Relationsfasen, udredningsfasen, behandlingsfasen, videreformidlingsfasen og afslutningsfasen”.
Vi oplever ofte, det kan være lidt svært for familierne at finde ud af, hvor i forløbet man er. Dét skal faserne gerne hjælpe med at gøre tydeligere. Selve indholdet i faserne udleveres skriftligt, når vi taler med jer inden indlæggelsen til en forudgående samtale. Til forsamtalen afstemmer vi forventninger til, hvad en indlæggelse på afsnittet skal hjælpe jeres barn og jer som familie med.
Når I som familie siger ja til indlæggelse, aftales en dato for opstart af forløbet. Fokus i vores behandling er at tage udgangspunkt i de problemstillinger, som I, ofte i samarbejde med henvisende klinik, har som baggrund for at se døgnindlæggelse som nødvendig.
Inden for den første uge vil vi lave en individuel behandlingsplan, der danner udgangspunkt for behandlingsforløbet, mens I er indlagt. I får en kopi af behandlingsplanen. Vi ønsker, at I inddrages mest muligt, når behandlingsplanen laves. Der vil være fokus på jeres familieværdier og plan for undersøgelse samt behandling. I behandlingsplanen kan I også læse om jeres og vores forpligtelser, og planen vil opdateres løbende, så I kan følge med i, hvor langt vi er nået.
Døgnindlæggelserne er præget af observation, udredning og behandling. Vi bruger vores dagligdag på U3 som en mulighed for at se barnet i samspil med andre børn, med jer som forældre, og naturligvis med os personale på afsnittet. Se mere under afsnittet miljøterapi. Som udgangspunkt er de fleste børn med forælder på afsnittet i hverdagene, og er hjemme i eget hjem i weekenden. Weekendens længde afstemmes med kontaktteam og behandler.
For at sikre et tæt samarbejde med jer, har vi en fast ugentlig samtale. Den ligger på et fast tidsrum for hver familie. Vi har en forventning om, at begge forældre kan deltage i disse samtaler. Ved disse samtaler vil vi ofte være en eller flere fra barnets kontaktteam til stede. Det giver os mulighed for større opmærksomhed under samtalen og mulighed for refleksion. Vi har fokus på, at barnet skal have mulighed for at deltage i en del af samtalen, hvor det giver mening. Dog prioriterer vi også at have tid til at tale med jer som forældre uden barnet er med.
For at vi kan give jer relevante beskrivelser af jeres barn, har vi som personale brug for at holde forskellige møder, hvor vi samler vores indtryk undervejs i forløbet. Til de ugentlige samtaler taler vi med jer om, hvad vi tænker, der skal undersøges mere om. I slutningen af forløbet giver vi jer en tilbagemelding omkring vores konklusioner.
Vi arbejder meget med, at vores tilbagemeldinger skal være til at forstå for jer. Vi ønsker derfor, at I siger til, hvis der er noget, der utydeligt eller I ikke genkender beskrivelserne.
Hvis behandlingsteamet vurderer, at medicinsk behandling er nødvendigt, vil jeres barn og I som forældre/pårørende blive inddraget og få mundtlig og skriftlig vejledning inden opstart og undervejs i behandlingen.
Miljøterapi
Miljøterapi er en metode og behandling, hvor vi arbejder med relationer og struktur, mens vi laver ting sammen. Vi ønsker at fremme trivsel, udvikling og øget funktionsniveau hos jeres barn. Vi samarbejder med barnet og familien, for at lære jer godt at kende. Det kan være overvældende at skulle være indlagt og være væk fra det, man kender bedst. Derfor har vi gode erfaringer med at lære barnet at kende i et stille og roligt tempo.
Vi arbejder med at få det til at føles så hjemligt som muligt på afsnittet. Personalet går fx i eget tøj, vi har skole på stedet, og vi skal helst arbejde med de ting, I bøvler med hjemme. Personalet spiser sammen med børnene, da det også er noget, der er svært for en del. Som udgangspunkt spiser medindlagte forældre sammen ved et andet bord.
Forudsigelighed og tryghed er vigtigt på U3. Vi har samling to gange om dagen for at fortælle, hvad der skal ske i dag. Vi har en ret fast struktur, så det er på samme tidspunkt, man gør de samme ting, hver dag. Desuden er der enkelte tilføjelser til programmet på de fleste hverdage, så vi har mulighed for at tilbyde forskellige aktiviteter. Det giver også os mulighed for at se, hvilke aktiviteter, det enkelte barn trives i, men til tider også udfordres af.
Vi observerer barnet i forskellige aktiviteter og relationer. På den måde kan vi se, hvor barnet viser gode ressourcer, og med fordel kan få hjælp til at løse nogle vanskeligheder.
Vi laver planer, aftaler og rammer for barnet, som så vidt muligt skal gøre det forudsigeligt at færdes i vores afsnit. Da vi har 9 børn med forskellige udfordringer, hjælper vi indimellem med at få hverdagen i fællesmiljøet til at fungere, så det er for alle. Det kan til tider synes urimeligt for den enkelte, men er nødvendigt for at få skabt et afsnit, der føles trygt og rart. Her vil vi samarbejde med både børn og forældre om det, der skal justeres.
Pauser og aktiviteter planlægges af teamet i samarbejde med familien. Vi prøver at relation og aktiviteter kan være med til at udfordre grænser for, hvad barnet har mod på. Vi har erfaring med, at det at stille små krav og forventninger i det rette tempo kan medvirke til at opnå udvikling. Hvis vi undlader at arbejde med det, der er svært, hjælper vi ikke tilstrækkeligt.
De miljøterapeutiske rammer, kan skabe beskyttelse fra, at barnet bliver så presset i sine udfordringer, at det ikke kan arbejde videre med dem, men også beskyttelse fra at forblive fastlåst i udfordringer, således at barnet ikke udvikler sig. Vi afprøver således grænser, krav og forventninger for at opnå udvikling og beskyttelse fra at blive fastholdt i uhensigtsmæssige mønstre.
Barnet og familien øver sig på dét, der plejer at være svært – både på U3 og hjemme.
Håbet er, at I som familie oplever, at barnet under indlæggelsen får arbejdet med det, der var svært inden indlæggelsen. At det er blevet tydeligt, hvilken hjælp I som familie har brug for, så I tror på, at den gode udvikling kan fortsætte, når I udskrives.
Psykoedukation
Psykoedukation er information og undervisning om sygdommen. Det er vigtigt, at I og jeres barn har forståelse og indsigt i sygdommen. Vi vil gerne hjælpe til at give jer viden, så I kan genkende symptomer og faktorer, der kan forstærke sygdommen. Derfor tilbyder vi information og undervisning i lige netop jeres barns sygdom og udfordringer. Det kalder vi psykoedukation.
Vi har en forældregruppe en gang ugentligt, hvor vi som udgangspunkt forventer, at I deltager. Der kan være både praktiske og følelsesmæssige spørgsmål og udfordringer forbundet med at være forældre til et barn, der er indlagt.
Det er vores erfaring, at det at mødes med andre forældre og med personale fra afsnittet, kan bidrage til at få vendt nogle af disse svære problemstillinger, samt gøre jer bedre i stand til at deltage aktivt, mens barnet er indlagt. Fra afsnittet deltager fast to sygeplejersker og ind imellem andre relevante fagpersoner.
Vi er altid parat til at oplyse og undervise om sygdom og behandling.
Motion
Motion og bevægelse kan for mange have en god effekt på psykisk sygdom. Det kan også have en positiv effekt på nogle af de bivirkninger, som noget medicin kan have. Derfor har vi fokus på bevægelse og fysisk aktivitet i hverdagen.
Alle fysiske aktiviteter planlægges sammen med barnet, og der er en forventning om deltagelse i daglige gåture i nærområdet. Vi har en motionshal på området, som vi bruger hver uge.
Tvang
Vi arbejder målrettet med at undgå brugen af tvang i vores behandling. I de få tilfælde, hvor det bliver vurderet nødvendigt med en tvangsforanstaltning, at det meget vigtigt at vi taler med både barn og forældre omkring det inden såvel som efter.
Hvis der er tvangsforanstaltninger i forbindelse med behandlingen, vil I altid efterfølgende blive tilbudt en samtale omkring situationen. Her vil vi blandt andet tale om, hvordan situationen kunne have været løst anderledes og hvad vi kan gøre for at forhindre, at det bliver nødvendigt igen.
I kan i folderen om patentrettigheder læse mere om jeres rettigheder i forbindelse med en indlæggelse. Denne udleveres ved forsamtalen.
Samarbejde med andre instanser
Det er vigtigt, at jeres barn og I oplever, at forløbet er så sammenhængende og smidigt som muligt. For at sikre dette, vægter vi samarbejdet med andre relevante myndigheder højt.
Blandt andet samarbejder vi direkte med de børne- og ungdomspsykiatrisk klinikker i vores afdeling. Hvis jeres barn efter udskrivelse skal have et ambulant tilbud, planlægger vi det, så overgangen bliver så let som muligt.
Vi samarbejder også med kommune, skole, institutioner eller andre relevante områder. Desuden vil egen læge bliver informeret, når barnet bliver udskrevet.
Udskrivelse
Planlægningen af jeres barns udskrivelse indgår som en naturlig del af behandlingen og begynder ofte i god tid.
Behandleren og teamet vil, i samarbejde med jer, lægge en udskrivningsplan. Når forløbet nærmer sig en afslutning, giver det ofte god mening, at man som familie laver aftale med teamet og behandleren om mulighed for længere weekender, så man gradvist øver at være mere hjemme. På den måde får man som familie også bedre mulighed for at vurdere, hvad der er blevet bedre under indlæggelsen, og hvad der fortsat giver udfordringer hjemme.
Indlæggelsens varighed i afsnittet er individuel og kan variere fra barn til barn. Som udgangspunkt er det ofte 10-12 ugers forløb.
I mange tilfælde er der behov for en revurdering af den hjælp, for eksempel det skoletilbud, som barnet fik inden indlæggelse. Skolen, teamet og socialrådgiver tager, med jeres accept, kontakt til relevante myndigheder i hjemkommunen for at drøfte de aktuelle behov.
Vi lægger vægt på, at det ved udskrivelsen er blevet tydeligere, hvad I fortsat har brug for hjælp til, når I kommer hjem til hverdagen. Vi vil arrangere et netværksmøde, hvor vi formidler jeres støttebehov og de ressourcer, som skal forstærkes i fremtiden.
Vi bestræber os på at sikre en sammenhæng i behandlingen, og inviterer derfor de relevante samarbejdspartnere med til dette møde. Hvis vi vurderer, at det er relevant, vil det være muligt at have et efterambulant forløb hos os.
Kontakt
Adresse
Afdeling for Børne- og Ungdomspsykiatri
Børnepsykiatrisk afsnit U3 - Roskilde
Bygning 29
Smedegade 16
4000 Roskilde
Se kort
Find vej - RoskildeRing til os
Opdateret mandag den 24. apr. 2023